Çalışma Saatleri: Pazartesi - Cuma - 9:00 - 18:00, Cumartesi - 9:00 - 14:00
DR.ILHAN AYDIN

MİDE BOTOKSU

MİDE BOTOKSU HAKKINDA HERŞEY

Obezite nedir? Neden tedavi edilmelidir?

Obezite (şişmanlık), bütün dünyada ve ülkemizde gün geçtikçe artan bir sağlık sorunudur. Dünya Sağlık Örgütü’nün tanımına göre “vücutta sağlığı kötü yönde etkileyecek düzeyde yağ birikimi”dir. Obezite, alınan enerjinin harcanan enerjiden fazla olması nedeniyle, vücudun enerji dengesinin bozulması ve vücut ağırlığının sağlığı bozacak boyutta artmasıdır.

Erişkin kadınlarda vücuttaki yağ oranının %30’dan, erişkin erkeklerde ise % 25’ten fazla olması obezite olarak kabul edilir. Obezite, başlı başına bir sorun olmanın ötesinde; kalp ve tansiyon hastalıklarına, şeker hastalığına, böbrek hastalıklarına, solunum sistemi hastalıklarına, eklem hastalıklarına ve ani gelişen felçlere yol açan önemli risk faktörü olduğu için mutlaka tedavi edilmesi gereken bir hastalıktır.

Obezite hangi sıklıkta görülür?

Dünya Sağlık Örgütüne göre dünyada yaklaşık 2.4 milyar kişi fazla kilolu ve 750 milyon kişi obezdir. Fazla kiloluluk ve obezite Avrupa’daki yetişkinlerde diyabetin %80’inden, kalp hastalıklarının %35’inden ve hipertansiyonun %55’inden sorumludur ve her yıl 1 milyondan fazla kişinin ölümüne neden olmaktadır.

Türkiye İstatistik Kurumuna göre, ülkemizdeki obezite oranı 2008 yılında %15.2 iken 2014 yılında %19.9’a ulaşmıştır. Sağlık Bakanlığı verilerine göre, ülkemizdeki her 3 kadından ve her 5 erkekten biri, mutlaka tedavi edilmesi gereken obezite hastalığına sahiptir. Ne yazık ki, obezite oranları sıralamasında Türkiye, ABD ve İzlanda’nın ardından dünyada 3. sırada yer almaktadır.

Mide botoksu nedir?

Mideye Botilinum toksin (botoks) uygulanması endoskopik yöntem ile midenin belirli bölgelerine Botilinum toksin enjekte edilmesi esasına dayanan yeni bir kilo verdirme yöntemidir. Bu yöntemde mide kaslarının kasılması sınırlandırılarak mide boşalma süresi gecikir ve hastada iştah kaybı elde edilir. Ayrıca son yapılan bilimsel çalışmalarda ghrelin dediğimiz açlık hormonunun salgılanmasını baskılayarak açlık hissinin oluşmasını belirgin düzeyde engeller.

Mide Botoksu kimler için uygundur?

Mide botoksu aslında kilo vermek isteyen herkese uygulanabilir. Bu işlem bir ameliyat değildir. Ancak hasta seçimi önemlidir. Vücut kitle indeksi 40’ın üzerinde olan ve ameliyat ile başarı elde edilebilecek hastalarda mide botoksunun çok faydalı olmayacağını söylemek gerekir. Bu noktada fazla kiloları olan ama ameliyat edilecek kadar da obez olmayan ve kilo vermek isteyen hastalar ideal hasta grubunu oluşturur. Midesinde ülser veya gasrit olan hastalarda ise öncelikle bu hastalıkların uygun tedavisi gerçekleştirildikten sonra mide botoksu uygulanabilir.

Mide Botoksu Nasıl Uygulanır?

Mide botoksunun uygulanması halk arasında endoskopi olarak bilinen, gastroskopi işleminin yapılaması kadar basit ve güvenlidir.

• Hastalarımız yaklaşık 8 saat kadar bir açlığı takiben endoskopi ünitesine alınır ve hafif bir anestezi eşliğinde endoskopi işlemi uygulanır.
  • Öncelikle mide ve on iki parmak bağırsağı eşlik eden bir hastalık var mı diye incelenir.
  • Botoks işleminin uygulanmasına engel bir durum yoksa özel endoskopik enjektör yardımı ile botoks proteini mide mukozasının altına enjekte edilerek işlem tamamlanır.
  • İşlem yaklaşık 15-20 dakika kadar sürer.
  • 20 dakikalık bir dinlenmeyi takiben hastalarımız normal yaşamlarına dönerler.

Mide botoksunun yan etkileri var mı?

Mide botoks uygulaması ise standart bir endoskopik işlem olduğundan literatürde bildirilmiş önemli bir yan etkisi bulunmamaktadır. Kas hastalığı olanlar ve botoksa karşı alerjisi olan kişilerde işlemin uygulanması uygun değildir.

Mide botoksunun kilo verdirme garantisi var mıdır?

Mide botoksu da dahil olmak üzere hiç bir yöntemin kilo verdirme garantisi yoktur. Mide botoksuna mucizevi tedavi gibi davranmak doğru değildir. Mide botoksunun iştahı azaltıcı etkisi olduğu ve diyete yardımcı olduğu bilinmekle beraber, botoks uygulaması sonrası yüksek karbonhidratla beslenen hastalarda başarısız olma ihtimali de mevcuttur.

Mide botoksu işlemi ne kadar süre, hastanede yatmak gerekli midir?

Mide botoksu bir ameliyat değildir. Tamamen endoskopik olarak ağızdan girilerek yapılan bir işlemdir. Kesi yoktur. İşlem ortalama 20 dakika sürer. Hastalar, işlem esnasında anestezi hekimi eşliğinde uyutulur. Hastanede yatmak gerekli değildir. İşlem sonrası genellikle 1-2 saatlik müşahede yeterlidir.

Mide botoksu midede kalıcı hasar oluşturur mu?

Mide botoksunda kullanılan ilacın tüm etkisinin 4-6 ay içinde vücuttan tamamen silindiği bilinmektedir. Bu nedenle kalıcı bir hasar oluşturma ihtimali yoktur.

Mide Botoksu uygulamasından beklenti nedir?

Hastaların toplam ağırlığının %10-15 kadarını 3-6 aylık süre içinde kaybetmesi beklenir. Bu oranlar hastanın yeme programına uygunluğu ile %40 ları bulmaktadır. Verilen kilo miktarı; yaş, metabolizma hızı ve yapılan egzersiz sıklığına göre kişiden kişiye farklılık gösterebilir.

Mide botoksu sonrasında nelere dikkat etmek gerekir?

Fastfood gibi hızlı tüketilen gıdalar, asitli içecekler tüketilmesi zararlıdır. Botoks uygulanan hastalar daha geç acıkmakta, daha az porsiyonlarla doymakta, daha erken tokluk hissetmektedir. Mutlaka profesyonel bir diyet uzamanının takibinde bu süreç geçirilmelidir.

Mide balonundan ne farkı vardır?

Mide balonu da kilo vermek için yapılan endoskopik müdahalelerden biridir. Ancak mide balonunun hacminin hastaya göre ara sıra ayarlanması gerekir ki bu da her seferinde endoskopi yapmayı gerektirir. Mide botoksu tek uygulama ile 3-6 ay etkili bir iştah kaybı sağlar. Mide balonunda mide içinde bir yabancı cisim olması nadiren de olsa bulantılara neden olmaktadır. Ayrıca mide balonu çekildikten sonra bir çok hasta iştahının aniden tekrar açıldığından şikayet etmektedir. Mide botoksunun etkisi yavaş yavaş geçtiğinden bu şekilde ani iştah artışı yaşanmamaktadır, iştah yavaş yavaş normale dönmektedir.

Op. Dr. İlhan AYDIN

ONLINE OLARAK RANDEVU ALABİLİRSİNİZ

Randevu alma işleminden kısa bir süre sonra size döneceğiz,